La Diputació de València ha concedit una nova ajuda de 400.000 euros a l’Ajuntament de Sueca per a continuar la recuperació dels Molins de la Vila, també coneguts com a Molí de Pasiego. La subvenció, inclosa en el Pla de Recuperació del Patrimoni, permetrà iniciar una tercera fase de les obres centrada en la rehabilitació de les naus històriques del complex.
Amb esta aportació, la corporació provincial supera el milió d’euros invertit en el projecte des que l’Ajuntament va adquirir els antics molins l’any 2015 amb la finalitat de protegir-los i convertir-los en un espai museístic dedicat a la cultura de l’arròs.
La vicepresidenta de la Diputació i responsable de Cooperació, Natàlia Enguix, ha visitat el conjunt patrimonial junt amb l’alcalde de Sueca, Julián Sáez. Durant la visita, Enguix ha defensat «la necessitat d’un Pla de Recuperació del Patrimoni que hem rescatat en la Diputació després de huit anys en l’oblit». La vicepresidenta ha afegit que «només amb recursos econòmics podem contribuir a recuperar meravelles com els molins de Sueca» i ha reclamat la implicació d’altres administracions «per a subvencionar actuacions en béns d’interés cultural i rellevància local que impulsen l’economia, dinamitzen el turisme i ajuden a conservar i divulgar la història i els costums dels nostres municipis».
Per la seua part, l’alcalde de Sueca ha qualificat els Molins de la Vila com «el vaixell insígnia del patrimoni de Sueca» i ha agraït el suport de la Diputació en la recuperació del conjunt. Sáez ha recordat que el projecte complet podria tindre un cost d’entre huit i nou milions d’euros i ha demanat la col·laboració d’altres administracions per a fer possible la seua execució.
L’objectiu del consistori és rehabilitar l’antic molí arrosser del segle XIX per a convertir-lo en un museu dedicat a la història i al procés de producció de l’arròs, amb la possibilitat d’incorporar també una escola d’hostaleria. En este sentit, Julián Sáez ha assenyalat que la finalitat és «mostrar a les noves generacions la tradició de l’arròs i el procés de producció d’un cultiu tan nostre» i ha destacat «la maquinària que conservem als molins, que no és possible trobar a Europa i possiblement al món».
La subvenció forma part del Pla de Recuperació del Patrimoni impulsat per l’àrea de Cooperació de la Diputació, que ha destinat més de 16 milions d’euros a finançar 45 projectes presentats per ajuntaments de totes les comarques valencianes. Segons Natàlia Enguix, les sol·licituds rebudes «demostren la importància que té per als nostres pobles i ciutats conservar i protegir els seus béns d’interés cultural i rellevància local, que a més de guardar l’essència i la història de cada municipi són elements de dinamització econòmica».
El president de la Diputació, Vicent Mompó, ha destacat que l’ampliació del programa ha permés atendre totes les sol·licituds presentades i ha assegurat que es tracta d’«una aposta estratègica que no és un pla de xapa i pintura, sinó un exemple de justícia territorial, d’invertir en la nostra història respectant el passat i mirant cap al futur, acabant amb un injustificat silenci administratiu».